Luitenant James Reid

Biografie

De reis van James Reid naar Frankrijk begon ergens halverwege 1917, maar een juiste datum is niet gekend. Hij vertrok vanuit Newark[1], New Jersey (USA) en werkte vòòr het uitbreken van de oorlog als machinetester voor de Curtiss Company[2].

Samen met twee vrienden pakte de zoon van Nathaniel en Sarah Jane Reid, Schotse (of was het Ierse) immigranten, zijn spullen en verliet zijn ouders en hun huis in 13th Street nr 8 te Newark. Eén van zijn metgezellen was een zekere Elija Gaddis Plum, ook afkomstig uit Newark, een sociaal persoon die bekend stond om zijn verstand en zijn enthousiasme. De andere was waarschijnlijk Jay Pollins van North Brunswick. Jay was een bekend lid van zowel het voetbal- als het basketbalteam van de New Brunswick High School in 1912-1914. De lokale kranten versloegen zijn acties op het veld. Hij was net ontslagen uit de US Navy en was er op gebrand om naar Frankrijk te gaan om “zijn bijdrage te leveren” tot WO I. Samen vonden de drie de weg naar het rekruteringskantoor van de Royal Flying Corps in New York City.

Ze legden de eed af en schreven zich in. Zowel Plum als Pollins zouden later op de RE-8 vliegen in dienst van Frankrijk. Plum met het 13de Squadron van de RAF en Pollins met het 21ste Squadron. Pollins was slechts een week aan het front toen hij in september 1918 werd gedood. Plum zou de oorlog overleven, maar sneuvelde uiteindelijk in maart 1945, opnieuw in dienst van de RAF tijdens WO I.

[1] Newark is een stad in de Amerikaanse staat New Jersey en telt 273.546 inwoners. Het is hiermee de 63e stad in de Verenigde Staten (2000). De oppervlakte bedraagt 61,6 km2, waarmee het de 206e stad is. De stad wordt vaak gegroepeerd met New York, die samen een zogenaamde megacity vormen (een grootstedelijk gebied met meer dan 10 miljoen inwoners).

 

[2] The Curtis Company was een pionier van de vliegtuigbouwers in de Verenigde Staten en wordt vaak beschouwd als de vader van de marineluchtvaart.. Het eerste business venture, de Curtiss Manufacturing Company, bouwde en
verkocht motorfietsmotoren en complete motorfietsen. Als lid van Alexander Graham Bell’s Aerial Experiment Association bouwde men de motoren voor de Red Wing en de White Wing

Een beetje geschiedenis

Onze opzoekingen beginnen ergens midden 2003.

 

Wie was James Reid? Vanwaar dit graf in Gijzenzele? Dit waren de uitgangsvragen van ons onderzoek.

 

Het internet zou vlug een oplossing bieden. Niets was echter minder waar.

 

De meest voor de hand liggende site was natuurlijk deze van “The great war in Flanders Fields”. Na enig zoekwerk kwamen we terecht bij www.inflandersfields.be en konden daar het dodenregister raadplegen.

 

Daar vonden we de eerste verwijzigen naar Lt Reid. Veel meer dan een naamsvermelding was het niet. Verder zoekwerk leverde voorlopig niets op.

In stille hoop postten wij op de website van “the Aerodrome” een Amerikaans site over vliegtuigen uit de WO I, een eenvoudige vraag: wie weet iets meer over Lt Reid.

 

Maanden gingen voorbij maar een antwoord kwam er niet.

 

Tot in januari 2004. Het leek wel een laat nieuwjaarsgeschenk.

Greetings –

 

I am responding to your posting to the Aerodronme website.  

 

Jim Reid was a New Jersey (USA) resident before enlisting and my life-long interest has been the 730+ NJ residents who were aircrew during WW I. I have more or less complete biographies on many of these 730+ aircrew and am pleased to share what I know about Lt. Reid with you.    

 

Reid’s birthday was 30 November 1891 – a photo of him is attached. He was in training with Jay Pollins, another NJ pilot, and this photo came from Jay’s album. I have a few more photos of him, but they are of the same rather poor quality.

 

May I ask why you are interested in Lt. Reid?

 

Please accept my best New Years wishes. Please let me know of there is anything further I can do to assist.

 

Michael O’Neal

Deze mail zorgde ervoor dat Reids geschiedenis geen onbekende meer is.

Voorwoord

Op het gemeentelijk kerkhof van Gijzenzele[1], vinden we onopvallend tussen de andere graven van de parochie het graf van luitenant James Reid.


De eenvoudige witte rechtopstaande grafsteen is rechthoekig met een afgeronde bovenkant en heeft een afmeting van 81 cm hoog, 38 cm breed en 8 cm dik met naamsvermelding. Op de steen is een kruis gegraveerd. Daarnaast zijn ook de naam, rang en het symbool van de eenheid vermeld.


Aan de ingang van het kerkhof, tegen een pilaar, hangt een eenvoudig groen bordje.

© Foto Dirk De Ganck
Vermelding aan de ingang van het kerkhof – 2009 

Dit alleen al was de aanzet tot deze opzoekingen. Wie was die man, vanwaar was hij afkomstig, hoe is hij gesneuveld?

Allemaal vragen die onbeantwoord bleven, maar waarop we toch een antwoord zullen proberen te vinden.

U kan in het boek “Ambras boven Gijzel” het volledig verhaal lezen van onze piloot.

Met deze bijdrage proberen we deze gesneuvelde van de “Groote oorlog” een gezicht te geven.

Onze dank gaat in het bijzonder naar Michael O’Neal uit Newark (USA)  en Simon Birch (UK) voor het ter beschikking stellen van hun archief en Gwenn De Cordt voor de (soms) zeer technische vertalingen.

Het Gijzels Genootschap van de Kerkuil

[1] Gijzenzele, deelgemeente van Oosterzele – Provincie Oost-Vlaanderen

Reid

Het boek is te koop voor € 15 bij het Gijzels Gentootschap (info@gijzenzele.be)